Euromax Terminal Rotterdam 

De Euromax Terminal Rotterdam is de allernieuwste terminal van ECT. Het is echt de terminal van de toekomst. Hoe groot de containerschepen ooit ook worden, op de Euromax Terminal Rotterdam kunnen ze dag en nacht terecht. Op 5 september 2008 is de terminal officieel geopend. Vanaf juni 2010 is de terminal operationeel.

De Euromax Terminal Rotterdam ligt in de noordwesthoek van de Maasvlakte aan de Yangtzehaven. De terminal beschikt hier in eerste instantie over 1500 meter kade met een diepgang van -16,65 meter. Mocht dit vanwege de steeds grotere schepen nodig zijn, dan is later verdieping mogelijk naar -19,65 meter.

Op de kade staan in fase één 12 kadekranen voor het efficiënt lossen en laden van de zeeschepen. Een kadekraan is 46 meter hoog en reikt 64 meter over het water. Hiermee zijn schepen te behandelen waar de containers 23 rijen breed aan boord staan. De semi-automatische kadekranen zijn ook de snelste ter wereld. Verder heeft de Euromax Terminal Rotterdam nog 4 aparte kranen voor het lossen en laden van feeder- en binnenvaartschepen.

Het vervoer van containers tussen het schip en de stack (het opslagterrein) gebeurt met 96 automatisch gestuurde voertuigen (AGV’s). In deze stack zorgen geautomatiseerde kranen (zogenaamde ARMG’s) voor het neerzetten en oppakken van de containers. De stack is verdeeld in 29 rijen van 10 containers breed, 36 containers (TEU) lang en 5 containers hoog. Elke rij heeft 2 ARMG’s: een aan de zeekant en een aan de landkant.

De ARMG’s aan de landkant zorgen ook voor het lossen en laden van de trucks. Het is het enige moment dat truckchauffeurs nog uit hun truckcabine hoeven. Een chauffeur die alles goed heeft voorbereid, kan bij de in- en uitgang van de terminal alle formaliteiten vanuit zijn vrachtwagen afhandelen. Voor de treinen heeft de Euromax Terminal Rotterdam een eigen spoorterminal met 2 kranen en 6 sporen die direct aansluiting geven op de Betuweroute.

ECT exploiteert de Euromax Terminal Rotterdam samen met een groep rederijen, de zogenaamde CKYH - the Green Alliance (Cosco, “K” Line, Yang Ming, Hanjin). En dat is nog niet alles. Als Maasvlakte 2 eenmaal klaar is, zal de Euromax Terminal Rotterdam uitbreiden naar dit nieuwe havengebied.